2012. január 27., péntek

Cigányka házilag



Tegnap délután megkaptam az adagot, és neki is kezdtem életem első cigánykája elkészítésének. Ez a muníció pontosan sertés darálthúst, májat és a legfontosabbat, fátyolkát takar. Fátyolka nélkül mit sem ér az akarat. De mivel szűkös kis családunk kifogyott a kolbásztartalékból, ezért Faterom nekiállt hentes haverjaival egy újabb adag legyártásának. Így könnyen be tudta szerezni a fő alkotóelemet. Különben, ha sikerül hozzájutni hentes ismerősön keresztül, bárki könnyedén otthon is előálíthatja.
Régóta eszemben volt már, de mindig halogattam. Sajnos manapság teljesen elmentek a paprikás kolbásztöltelék irányába, pedig ez eredetileg májas étel, és én is így szoktam és szerettem meg. Sok máj, hagyma, kicsi bors és enyhe majoranna íz. Enyhén szólva meguntam ezt a full só-paprika, kevés máj, fele rizs és hús variációt. Na de Tea ügyes és bátor, majd készít magának! Tök saját kútfőből indultam neki, az én ízlésvilágommal karöltve. Amit elrontottam - de most még megbocsájtom magamnak, hiszen először fogtam neki - az a hagyma, mert sokkal apróbbra kellett volna vágni, és a rizs, amiből több kellene bele. A fátyolkától tartottam, mert mindenki azt mondta szakad. Nekem semmi gondom nem adódott vele. Bár az ízét nem tudom nektek reprezentálni, de a képeken megnézhetitek a végeredményt.))





Hozzávalók (nekem 11 db kb 12 x 8 centis darab jött ki):

fél kg sertés darálthús
fél kg sertésmáj
1 fátyolka (receháj)
2 gerezd fokhagyma
1 kk kömény, jobb ha őrölt
1 jó ek csemege fűszerpaprika
2 tk só
3 közepes hagyma
1 kk majoranna
1 csapott kk őrölt fekete bors
bő 4 ek rizs
2 tojás




Először a rizst főzöm meg. Közben bekeverem a darálthúst a préselt fokhagymával, sóval, köménnyel, paprikával. Lefedve félreteszem. A hagymát apróra vágom és enyhén lepirítom. A fátyolkát egy langyosvizes edénybe teszem, hogy "kirúgja magát". Ha már terülős, kiveszem és kissé szétteregetve hagyom száradni. (Én csak dupla sütőpapírra fektettem, de lehet vágódeszkára is, mert jobban beszívja a vizet. Bár lehet az enyém pont a nedvesség miatt nem szakadt.)A májat felkockázom, és ledarálom, vagy aprítóba teszem. (Én aprítottam.) A göcsörtös részeket nem teszem bele! A rizst ráteszem a kolbászhúsra, erre a májat.  Ráöntöm a hagymát, borsozom, majorannázom. Beleütök két tojást, kicsit sózom és jól összekeverem a masszát.
A hártyából nyesek olyan 12x18 centis darabot, beleteszek 3 kanál tölteléket, majd  ráhajtogatom a fátyolka végeit. Egyszerűen becsomagolom. Nekem mindig több lett, így utánvágtam. Elég, ha nem engedi ki a tölteléket, nem kell ujjnyi vastagon állni, nagy csomókban. Én most mondtam egy méretet, de aki nekikezd, menetközben úgyis látja, hogy jön ki. Nagy lovakat nemigen érdemes gyártani, nehogy ez a vékony hártya ne bírja meg. 
Én egy tálcára fektettem őket, sütőpapírt téve alájuk, meg föléjük, hogy szívjanak még kis vizet, aztán fagyizacsira helyeztem. Lefóliáztam, és betettem a hűtőbe pár darabot, a többit azonnal be a fagyiba. Ha nekifogtok a készítésének és bejön, legközelebb vehettek dupla mennyiséget és lefagyaszthatjátok, mert jól tűri. Lehet sütőben és serpenyőben is sütni. A sütőben szebb lesz, a serpenyőben pedig jobban átsülnek a fátyolkák, és élvezhetőbb. Hát ennyi tanácsot tudok én nektek adni!)))




Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...